KRĄG BIBLIJNY – Ewangelia wg św. Marka rozdział XI
Zapraszamy na spotkanie Kręgu Biblijnego na parterze domu parafialnego, wyjątkowo w środę 19 czerwca br. o godz. 19 (po wieczornej Mszy św.).
Tematem spotkania będzie rozdział XII i następne Ewangelii wg św. Marka.
Omówimy przypowieść o nieuczciwych dzierżawcach i jej związek z wcześniejszymi symbolicznymi czynami Jezusa. Rozważymy treść i znaczenie przemówienia Jezusa o zburzeniu świątyni i czasach ostatecznych. Omówimy również inne zagadnienia, jeśli się nasuną podczas lektury.
Tematem naszego kwietniowego spotkania był rozdział XI Ewangelii wg św. Marka:
W drodze do Jerozolimy Jezusowi i uczniom towarzyszyli słuchacze Jego nauk i świadkowie cudów. Prawdopodobnie był wśród nich uleczony niedawno ze ślepoty Bartymeusz. Stanowili typową grupę pielgrzymów zmierzających na święto Paschy. Niedaleko Jerozolimy wydarzyło się coś szczególnego. Jezus, wędrujący zwykle pieszo, tym razem jedzie na grzbiecie osiołka nawiązując tym symbolicznym aktem do proroctwa Zachariasza:
Wesel się bardzo Syjonie! Wznoś okrzyki Jerozolimo! Oto twój król przychodzi do ciebie, sprawiedliwy, zwycięski i pokorny, jedzie na ośle, na osiołku, źrebięciu oślicy (Za 9,9). Mesjańskie znaczenie tego wydarzenia zrozumieli towarzyszący Jezusowi pielgrzymi. Spontanicznie okazywali Jezusowi należny mesjaszowi szacunek radośnie wielbiąc Boga. Nastrój ten udzielił się licznej grupie pielgrzymów witających Jezusa przy bramie miasta. Dla mieszkańców Jerozolimy wydarzenie to było niezrozumiałe. Nie słyszeli o Jezusie i nie interesowali się Jego naukami. To oni za kilka dni, ufając fałszywym oskarżeniom kapłanów, będą domagać się od Piłata ukrzyżowania, mało dla nich znaczącego Jezusa i uwolnienia Barabasza, symbol walki z rzymskim okupantem.
Organizację wjazdu do Jerozolimy Jezus powierzył uczniom. To oni wypożyczyli osiołka i tworzyli scenariusz wydarzenia. Tak zwykle działa Bóg, realizując swoje plany poprzez działania wybranych ludzi.
Dwa kolejne wydarzenia, przeklęcie drzewa figowego oraz wyrzucenie kupców ze świątyni, pozornie nie mają ze sobą związku, jednak wiele je ze sobą łączy:
- historia drzewa figowego stanowi ramy relacji o wyrzuceniu kupców ze świątyni, otwiera ją i zamyka,
- przebieg obu wydarzeń kontrastuje z innymi, opisanymi w Ewangeliach. Zwykle łagodny Jezus w obu tych przypadkach postępuje gwałtownie a Jego działania powodują szkody materialne,
- w obu wydarzeniach „ukarani” formalnie nie są winni: kupcy mają zezwolenie na handel a dla figi nie był to czas owocowania,
- znaczenie i sens swoich nauk i czynów Jezus zwykle wyjaśniał uczniom. W tych przypadkach nie dał żadnego komentarza.
Oba są czynami symbolicznymi. Ten sposób przekazu, stosowany często przez Proroków, takich jak np. Jeremiasz, Izajasz i Ozeasz, stanowił proroctwo wyrażane nie słownie a obrazowo.
W tym przypadku przekaz obu tych symbolicznych czynów w połączeniu z symbolicznym wjazdem Pana Jezusa do Jerozolimy może oznaczać: oto nadchodzi oczekiwany mesjasz, król zwycięski, sprawiedliwy i pokorny. Izrael – Naród Wybrany mimo wielu otrzymanych łask nie wydał oczekiwanego owocu nawrócenia. Dotychczasowa forma oddawania czci Bogu przy pomocy zewnętrznych gestów, słów i składania ofiar ze zwierząt bez wewnętrznego nawrócenia kończy się. Kończy się również misja Narodu Wybranego. Wyrażone tymi symbolicznymi czynami proroctwo Jezus wkrótce powtórzy w przypowieści o nieuczciwych dzierżawcach.